Katka na gauči

Kdo chce být šťastný, musí přechytračit evoluci

30duben

Obrázek k článku

Každý chce být šťastný, ale ne každý to umí. Málokdo si uvědomuje, že být šťastný je dovednost jako každá jiná, dá se to natrénovat. Jen musíme být chytřejší než evoluce.

Budete asi překvapení, ale kdybychom se podívali na důvody, proč lidi nejsou šťastní, často, ne-li snad vždy, bychom tam objevili nějaký evoluční princip.

Díky evoluci nám zůstaly ty vlastnosti a rysy, které našim předkům pomohly přežít. Háček je ten, že evoluce se vůbec se nestará o naše individuální štěstí – nejspíš není nutné pro přežití :-).

Jedním z příkladů je naše tendence stále na něco myslet. Pokud se nesoustředíme na konkrétní věc, naše hlava se více méně automaticky přepne do režimu toulavého myšlení. Tento rys máme, protože pomáhal našim předkům vypořádat s nástrahami prostředí a díky němu dokázali lidé naprosto ovládnout celou Zeměkouli.

Takže z hlediska evoluce jednička s hvězdičkou. Jenže ouha, pro náš šťastný život je to trochu potíž. Tendence naší mysli se toulat nás obírá o pocit štěstí. Ve velmi citovaném článku „Toulavá mysl je nešťastná mysl“ psychologové Killingsworth a Gilbert popsali, že toulání mysli v průměru způsobuje pokles nálady. A v dalších experimentech se ukázalo, že když svou toulavou mysl přivoláváme systematicky k tady a teď, vede to ke zlepšení nálady i naší schopnosti prožívat radost a štěstí.

Takže jedním ze způsobů, jak přechytračit evoluci a zvýšit si schopnost radovat se, je naučit se vracet svou mysl od toulání k „teď a tady“. Takové to – vidím krásný západ slunce a jsem jím tak fascinován, že si ho plně uvědomuju. Hovořím se svým dítětem a naše výměna je pro mě tak živá, že se na ni plně soustředím. Piju svou ranní kávu, ale nečtu při ní emaily, pouze vychutnávám chuť kávy a klid ranního rituálu. Kdo to umí, kdo umí být často teď a tady, má velký dar radosti a štěstí. A kdo to neumí, ať nezoufá. Být teď a tady se může naučit. Mimo jiné díky technikám mindfulness.

Zkuste následující cvičení. Jak si čtete tenhle článek, na chvíli přeneste pozornost od čtení ke svému tělu. Uvědomte si, jak sedíte. Uvědomte si svůj zadek na židli, nohy na zemi. Uvědomte si pozici svého těla. Bolí nějaká část těla? Pokud ano, zkuste nejdřív toto místo procítit. Co tam vnímáte? Teplotu? Tlak? Tah? Napětí? Už jen samotné uvědomění může vést k malé změně. Můžete do této části těla taky nasměrovat svůj dech a s výdechem uvolnit. Uvědomte si, že dýcháte, uvědomte si, kam až dýcháte. Udělejte jeden vědomý delší nádech a všechen vzduch pusťte ven – všímejte si výdechu.

Pokud jste cvičení zkusili, uvědomte si, jak se teď cítíte. Stejně? Něco se změnilo? Když toto mikrocvičení v „tady a teď“ uděláte za den párkrát, víc se naladíte na „tady a teď“ a možná si domů z práce odnesete méně napětí. Napětí a stres jsou také evoluční mechanismy, které našim předkům pomáhaly přežít a my s nimi teď musíme bojovat…

 

Share


Přidejte svůj komentář




Témata

Komentáře

Archiv

Menu