Katka na gauči

Jak na prokrastinaci II

2květen

Obrázek k článku

V minulém článku jsem zmínila některé důležité stránky prokrastinace a co na ni zabírá. V tomto článku uvedu další nápady, jak si můžete od prokrastinace pomoct.

Příliš velké cíle

Představte si, že chcete vylézt na vysokou horu. Asi o tom nepřemýšlíte tak, že byste na ni vylezli jediným velkým skokem. Naopak jdete krok za krokem, prožíváte cestu nahoru, rozhlížíte se kolem. Cesta sama je cíl, a nahoře je skvělý pocit z vrcholu. Kdybyste si ale dali za úkol vyjít nahoru jedním velkým krokem, vzdáte to, protože je to nemožné. Zní to jako nesmysl, ale takhle se často prokrastinátor dívá na velké projekty. Vidí výsledný stav, který je velmi vzdálený, vypadá nedosažitelně. Jako by vycházel z předpokladu, že celý projekt má zvládnout v jednom kroku. Samozřejmě že pak ztratí chuť se do něj pustit. Proto často pomáhá nedívat se na ten vzdálený a nedosažitelně vypadající cíl, z nějž na nás padá úzkost. Víc nabudí, když se zaměříte na nejmenší možný krok, který bezprostředně můžete udělat. Když ho uděláte, budete mít radost a mnohem víc chuti pokračovat.

Nejdřív změřit místo na pračku

Často ovšem nevíme, co vlastně je ten nejmenší bezprostřední krok. A právě to může vést k odkládání. Proto si u většího projektu zkuste představit první malý konkrétní krok, který můžete udělat. Třeba odkládáte nákup pračky, i když peníze na ni máte. Kdybyste se nad tím zamysleli, zjistili byste třeba, že první krok není sednout si k internetu a vybrat pračku. Možná je prvním krokem změřit, kolik vlastně máte v koupelně místa, aby se tam vešel typ pračky, který ve skutečnosti chcete. Stejně tak napsat diplomovou práci je velký úkol, ale napsat úvodní stránku už ne. Když se nad tím zamyslíte, možná si nejdřív potřebujete najít a stáhnout logo své univerzity nebo udělat jiný konkrétní krok.

Když něco odkládáte, zamyslete se nad tím, jestli víte, jaký první krok v činnosti vás čeká. Jestli ne, definujte ho. První krok by měl být vždycky fyzický, tj. měli byste si umět představit sami sebe, jak tu konkrétní věc fyzicky děláte. „Otevřít počítač a zadat do vyhledávače termín XY.“ „Zeptat se kolegy XY, co je v projektu potřeba udělat.“ A podobně.

Efektivní sprint

Tohle je trik, který na sebe můžete ušít tak často, jak často děláte něco, do čeho se vám nechce. Rozhodněte se dělat na úkolu deset minut, ale intenzivně s plným soustředěním. Deset minut zvládnete. Když se vám bude pak minutách chtít pokračovat, pokračujte.

Odpor k činnosti je nejvyšší před zahájením, proto je vhodné snížit na minimum všechny bariéry. Nechuť k desetiminutové činnosti bude jistě menší než nechuť k něčemu, co máme vykonávat celý dlouhý den. V prokrastinaci jde především o začínání činnosti. Když už ji jednou zahájím, je mnohem vyšší šance, že ji někam posunu. Člověk nemá rád nedokončené věci, a když činnost zahájí, motivace v ní pokračovat se sama od sebe zvýší. Věřte mně, zkušenému prokrastinátorovi. Často musím na sebe používat všechny metody, které znám, abych se rozhoupala k činnosti. Fungují, už mi vysloužily několik titulů.

Závěrečný článek na téma prokrastinace najdete tady.

Share


Přidejte svůj komentář




Témata

Komentáře

Archiv

Menu