Katka na gauči

Chytrá aplikace pomůže usnout

18květen

Obrázek k článku

Někteří klienti se na mě obracejí, když se jejich situace nějak vyhrotila a mají v důsledku toho problémy se spánkem. Potíže s usínáním nebo nočním či příliš brzkým probouzením zažije v průběhu života snad každý člověk. Kvalita spánku je citlivým ukazatelem naší psychické pohody. Poruchy spánku často doprovázejí depresi nebo úzkostné stavy a další potíže.

S klientem pak pracujeme na znovunastolení psychické rovnováhy mnoha různými způsoby, čímž směřujeme ke zlepšení kvality spánku nepřímo. Existují ale i pomůcky, které mohou ovlivnit psychickou pohodu před usínáním a kvalitu spánku přímo. Představím vám jednu chytrou aplikaci, která zatím existuje pouze v angličtině.

Chytrá aplikace pomůže s usínáním

Všem, kdo mluví anglicky, doporučuju a sama často využívám aplikaci ISleepEasy z dílny Meditation Oasis, kterou najdete zde. Bohužel v češtině jsem na podobného pomocníka nenarazila, bylo by skvělé takový nástroj v češtině mít. Nicméně i pro ty z vás, kteří si s angličtinou moc nevěříte, meditace jsou namluvené velmi čistě a pomalu a nemusíte se toho bát.

Protože aplikaci považuju opravdu za skvělou, trochu ji popíšu.

Aplikace obsahuje čtyři kratší a čtyři delší meditace namluvené příjemným ženským hlasem a uvolňujícím tónem, které vás pomůžou se uvolnit před spaním a díky tomu zlepšit kvalitu spánku. Jsou tam relaxační cvičení zaměřená na uvolnění pomocí dechu, pomocí vnímání tmy (no fakt, funguje to!), je tam výborný autogenní trénink, který používám i přes den, když se potřebuju zbavit stresu. Můžete si udělat z těchto relaxací různé soustavy. Je možné si taky vybrat asi z 8 typů relaxační hudby a zvuků nebo je vypnout a poslouchat jen hlas.

Abyste si to lépe představili, uvedu překlad části jedné z meditací, kterou mám obzvlášť ráda, zaměřenou na pomoc, když se probudíte uprostřed noci a vypadá to s dalším spaním bledě. Úryvek z čtyřminutové relaxace „Wee Hour Rescue“, tj. „záchrana při nočním probuzení“ (můj volný překlad):

Je uprostřed noci a vy jste vzhůru.

„Je uprostřed noci a vy jste vzhůru. Nic se neděje. To se občas stává. Možná se ve vašem těle uvolňuje nějaké napětí a je tak silné, že vás to probudilo. Je dobře, že se vaše tělo zbavuje stresu a napětí. Možná se objevily nějaké silné emoce. Dovolte jim být. Když je budete jen pozorovat, postupně zeslábnou a zmizí. Máte-li silné pocity, zkuste je procítit ve svém těle, jako tělové pocity. Když máme silné pocity, naše mysl se je přirozeně snaží vysvětlit. Něco s tím udělat. Ale je hluboká noc. Věci se teď zdají horší, než ve skutečnosti jsou, a vaše mysl může přehánět a vykládat si vše špatně. Jednoduše si uvědomte, že právě to se teď děje. Je čas odpočinku. Prostě jen vnímejte, co právě prožíváte. Nesnažte se s tím něco udělat, nechte to plynout. Časem to samo zeslábne a zmizí. Když se přestanete snažit, začnete odpočívat. I když jste vzhůru, vaše tělo hluboce odpočívá. Teď je čas na to, nevěřit příběhům, které vytváří vaše mysl. Kdykoliv se objeví nějaká silná myšlenka, uvědomte si své tělo. Uvědomte si a prociťte tu emoci jako tělesný pocit. Můžete nechat myšlenky být a lehce přesouvat pozornost na své tělo…“ Meditace pak ještě chvíli pokračuje v podobném duchu.

Přenést pozornost z myšlenek na tělo

Meditace systematicky pracuje na snížení napětí. Jeden z nejdůležitějších princip těchto meditací spočívá v přenesení pozornosti z myšlenek na tělo a tělesné projevy emocí. To přináší zklidnění tolik potřebné pro to, aby člověk konečně zabral.

Když jsem byla ve velkém stresu, musela jsem si meditaci pustit uprostřed noci dvakrát, než se mi podařilo zkrotit mysl, ale za těch 8 minut jsem usnula a spala až do rána.

Aplikace stojí kolem 70 korun, které se mi bohatě vyplatily na klidnějším spaní. Je třeba si koupit plnou, placenou verzi, bezplatná verze obsahuje jen malou část meditací, nemá celou řadu užitečných funkcí a nemá podle mě ani poloviční přínos.

A mám pro vás v záloze ještě jednu aplikaci, o té příště.

Share


Přidejte svůj komentář




Témata

Komentáře

Archiv

Menu