
Každý z nás používá intuitivně mnoho způsobů, jak se motivovat a hledat řešení. Když však narazíme ve svém životě na oblast, kde to nějak nejde, je potřeba zapojit organizovanější přístup a zahrát si sám svého vlastního kouče. Tady je návod, jak na to.
Není to těžké a stačí k tomu málo. Co potřebujete:
- Chvilku pro sebe
- Tužku a papír
- Problém, který chcete řešit
- Sebekoučovací otázky
Chvilku pro sebe
Prý stačí k tomu málo. Haha. A kde mám asi tak chvilku pro sebe vzít? Ano, chápu, rozumím. Práce, rodina, domácnost, práce, práce, rodina, a na vaše cíle nezbývá čas. To je běžný jev známý nám všem. Jenže pokud chcete vyřešit daný problém, musíte mu věnovat čas. Právě proto, abyste mohli vystoupit z koloběhu všedního dne, získat odstup a srovnat si priority, potřebujete si vyhradit aspoň chvilku času. Nemusíte hned opustit rodinu a odejít meditovat do Indie. Co třeba právě teď, když brouzdáte po internetu a čtete články? Pro začátek bude stačit 10 minut.
Tužku a papír
Nebojte se dávat své myšlenky na papír. Pomáhá to přestat se točit v kruhu. Máte? Jdeme do toho?
Problém, který chcete řešit
Zapište si na papír, co je ten problém, který vám stále leží v hlavě, ale nemůžete ho dostat ani ven, ani s ním nemůžete pohnout. Je zapsaný? Tak se připravte na jízdu k cíli a odpovídejte si na následující otázky:
Sebekoučovací otázky
- Jak moc je pro vás důležité, abyste danou záležitost vyřešili? Zkuste důležitost umístit na škále 0-10, kde 0 je absolutně nepodstatné, 10 je nejvyšší důležitost. Umístili jste problém na 8 a výše? Přejděte k bodu 3. Je důležitost problému nižší než 8? Pak nemá dostatečnou prioritu.
- Pokud není dostatečně důležitý, proč se jím vlastně vůbec zabýváte? Zapište si všechny důvody, proč jste ho neškrtli dávno ze seznamu. Když jste už zapsali všechno, co vás napadá, zapište ještě aspoň tři další důvody. A vraťte se k bodu 1. Pokud se vám nedaří dostat se dál, zkuste se podívat na otázku č. 11.
- Představte si, jak by vám bylo, kdyby byl problém vyřešen. Co všechno ve vašem životě by se změnilo k lepšímu a jak? Zkuste si to představit do všech detailů. Jak se budete cítit? Co se změní ve vašem životě? Kdo z toho bude mít kromě vás ještě radost? Všechno zapisujte.
- Když už máte cíl a jaké by bylo ho dosáhnout, jsme už dost daleko. Teď zkusíme vyjádřit současný stav. Znovu použijeme škálování. Abychom mohli nějak kvantifikovat váš problém, odpovězte si na následující otázku: kde na škále 0-10 se nacházíte, když 10 by byl stav, se kterým byste byli zcela spokojeni a 0 je pravý opak?
- Zapište si, v čem se současný stav liší od 0, tedy co funguje v dané oblasti dobře. Napište seznam co nejdelší. Když už nebudete vědět co, napište ještě aspoň tři další věci.
- Zapište si, jak by vypadal stav na 10, tedy stav, se kterým byste byli maximálně spokojení. Dejte tomu čas. Představte si, že problém je vyřešen. Jak to poznáte? V čem se to projeví? Zapište si všechno, co vás napadá. Zapište si také, co vy v té situaci děláte jinak.
- A teď si zapište, jaký nejmenší možný krok můžete udělat pro to, aby se váš problém alespoň o trošičku zlepšil, abyste se dostali třeba jen o půl bodu výše na uvedené škále?Dejte si opět čas na přemýšlení. Dostali jsme se k tomu nejdůležitějšímu, a to k rozložení problému na menší, realizovatelné části. Takže ještě jednou: co je ta nejmenší věc, kterou pro vyřešení problému můžete udělat? Pokud jste si určili a zapsali ten nejmenší možný krok, tady může cvičení skončit, pokud máte pocit, že jste se posunuli dál. Pokud ne, můžeme ještě chvíli pokračovat.
- Zkuste opět na škále 0-10 určit, jakou chuť máte udělat výše uvedený krok. 0 je absolutně žádná chuť, 10 je maximální chuť. Pokud máte chuť na 8 a výše, jste dostatečně aktivizovaní a pusťte se do toho. Zapište si například, kdy je nejlepší moment ten krok udělat a co je pro to potřeba.
- Pokud jste níže než 8, je potřeba si položit otázku, co by vaši chuť udělat daný krok mohlo zvýšit. Zapište si alespoň 5 věcí, které by vaši chuť udělat daný krok zvýšily.
- Co se teď stalo s vaší chutí? Dostala se na úroveň 8 a výše? Pokud ne, máte několik možností: hodit danou věc za hlavu, neboli smést problém ze stolu a přestat ho řešit. Pokud se vám tahle myšlenka příčí, vraťte se k bodu 1. a udělejte si celé cvičení znovu. Podrobněji si rozepište odpovědi na všechny otázky a přidejte jednu další:
- Co ztratím, když to budu řešit? Ano, slyšeli jste správně. O co můžu přijít, když budu záležitost řešit? Napište co nejvíce ztrát, které vás napadnou, a možná se doberete k tomu, proč se vám do řešení problému nechce. Abyste se dokopali k pohybu vpřed, nevýhody se ve vašich očích musí zmenšit a výhody zvětšit. K tomu je řada dalších technik, ale to je už zase jiné povídání.
Pokud vám víc vyhovuje otázky slyšet než číst, můžete si také pustit moje video se stejným návodem:
A pokud jste se ani po všech těchto cvičeních neposunuli dál, možná je na čase najít si kouče :-).