Dokázali byste přesně popsat, co je to koučink? Už jen to, že se to píše tolika různými způsoby: po anglicku coaching, počeštěně koučink, koučování, někdy se z toho stane koučing a leckdy z toho nezamýšleně lidé udělají také couching případně kaučink nebo kaučování, což by se dalo přeložit jako „gaučování“.
To jsem to tedy prokoučoval
Parádní rčení! Pokud ho chápu správně – ve slovníku ho asi nenajdu – znamená to něco jako „příliš dlouho jsem to řešil a nic jsem neudělal.“ Vtipné je, že ke koučovi člověk přijde právě v situaci, kdy se bojí, aby něco neprokoučoval!
Koučink slouží k tomu, aby člověk něco důležitého neprokoučoval.
Kateřina Matoušková Šindelářová
Člověk je líný tvor
Člověk je od přírody vybaven spíš pro to, pracovat jen tehdy, pokud je to opravdu nutné. Říká a píše se, že ve společnostech lovců a sběračů, dokud ještě skutečně existovaly, lidé měli vesměs příjemný životní styl. Pracovali v průměru asi 4 hodiny denně, z velké části to znamenalo, že obstarávali potravu. Sbírali jedlé plody a ořechy, jednou za několik dní byl velkou událostí lov. Zbytek času trávili odpočinkem, poleháváním, klábosením, vtipkováním. Zaměřovali svou pozornost na přítomnost, momentální okamžik. Měli sice z dnešního pohledu malou očekávanou délku života, největším zabijákem byly infekční nemoci, ale měli životní styl, který bychom mohli označit za příjemný. Žádné velké cíle, žádné velké potřeby, a taky žádný velký vývoj.
Náš dnešní život se životu našich předků nijak zvlášť nepodobá. Vytvořili jsme si mnohem komplikovanější společnost, v níž musíme vynakládat mnohem větší úsilí na to, abychom mohli uspět. Máme dlouhodobé, vzdálené cíle, potřebujeme se rozvíjet, jít dopředu, něco nového se učit, dosahovat svých individuálních cílů. Je tolik věcí, kterých jsme zatím nedosáhli a které zatím nemáme, že je obtížné být spokojen s tím, čeho jsme až posud dosáhli a co máme. To nás žene dál, i když to má svou cenu.
Co s tím má co dělat koučink?
Koučink přichází na řadu, když se naše lidská přirozenost – dělat jen to, co je opravdu nutné pro bezprostřední obživu – dostane do konfliktu s našimi modernějšími potřebami. Máme větší cíle, kterých opravdu chceme dosáhnout, ale příliš často se nám zamlží například tím, že jejich dosažení je příliš vzdálené, cesta k jejich dosažení příliš nejasná. Vynakládáme velké každodenní úsilí, ale nemáme pocit, že se pohybujeme dostatečnou rychlostí nebo správným směrem. Cíl se přestává zdát dosažitelný a motivace k dalšímu postupu klesá. Zároveň ovšem přichází pocit nespokojenosti s tím, jak efektivně pracujeme, jak vynakládáme své úsilí, jak se posouváme vpřed. Jsme v prostoru mezi touhou už být v cíli a rozmrzelostí, že tam ještě nejsme.
Je to normální pocit, skoro každý ho zažívá, včetně autorky tohoto zamyšlení. Koučink je metoda, která vznikla z potřeby postupovat prakticky a pragmaticky při dosahování vzdálených cílů, a také z potřeby zažívat spokojenost ze samotné cesty a nejen z dosažení cíle.
Kouči, poraď
Pod koučinkem si různí lidé představují různé věci. Co by vždy mělo být výsledkem dobrého koučinku, je spokojenost s tím, že člověk získal něco nového a důležitého, co před koučinkem neměl a co ho posunulo vpřed. Například jasnou představou o následujících, dostatečně konkrétních a proveditelných malých krocích směrem ke změně nebo dosažení cíle. Nebo nějaké nové užitečné poznání o sobě sama, které na cestě pomůže, třeba o tom, jak sám sebe v dosažení cíle brzdím. Nebo jasnou vizi, o co vlastně usiluji a jak důležité to pro mě skutečně je.
Kouč nemusí být expertem na problematiku, o které je řeč. Je expertem na postupy, jak se dostat k cíli a jak v sobě hledat novou chuť a energii na cestu, která může být dlouhá. Při tom všem nemusí o samotném problému vědět příliš mnoho. Kouč svému klientovi neradí, co má dělat. Od toho máme přátele, kolegy a známé, a víme všichni, že to většinou příliš nepomůže. Kouč zajišťuje, aby si klient našel své vlastní řešení, se kterým bude ztotožněný a hlavně – bude mít chuť a sílu začít dělat první kroky k jeho dosažení.
Když kouč neporadí, k čemu mi tedy je?
Největší hodnota kouče je v tom, že – je v tom s vámi. Nesnaží se vás tlačit doprava ani doleva, ale pracuje na tom, abyste se vy dobrali k tomu, jestli správně je doprava nebo doleva. A hlavně abyste měli chuť a energii udělat první krok v pravo či vlevo, a pak druhý a třetí… zkrátka abyste to neprokoučovali.